Методична робота

На допомогу керівникам гуртків

Шановні колеги, традиційно в кінці навчального року проводиться анкетування, опитування керівників гуртків нашого БДЮТ, щодо їхнього бачення та оцінки ефективності роботи. Вашій увазі пропонується орієнтовні: 
за допомогою яких, ви самі зможете значно покращувати власну роботу.
Рекомендується переглянути:

Ще вас може зацікавити 

Методичні поради


Заняття — основна форма навчання, як в позашкільному навчальному закладі. Треба, щоб віно обов’язково був сучасним, методично грамотним, цікавим.

Основні вимоги до якісного сучасного уроку:
 - науковість - використання новітніх досягнень науки, передової педагогічної практики;
 - системність - побудова заняття на основі закономірностей навчально-виховного процесу; зв'язок з раніше отриманими знаннями та вміннями, опора на вже досягнутий рівень розвитку вихованців;
 - оптимальність - реалізація на занятті в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів та правил; забезпечення належних умов для продуктивної пізнавальної діяльності вихованців з урахуванням їх інтересів, нахилів, потреб;
 - ефективність - зв’язок з життям, особистим досвідом дітей; формування практично-необхідних знань, умінь, навичок, раціональних прийомів мислення та діяльності; формування уміння вчитися;
 - можливість відтворення.

Загальна схема-конспект гурткового заняття

 Тема заняття
 Мета заняття (навчальна, розвивальна, виховна)
 Завдання заняття (бажано)
 Методи (бажано)
 Тип заняття (засвоєння нових знань, умінь та навичок; формування практичних умінь та навичок; застосування вмінь та навичок; узагальнення; комбінований)
 Форма заняття
 Міжпредметні зв’язки (бажано)
 Обладнання: таблиці, плакати, посібники, схеми, моделі, роздатковий матеріал, демонстраційний матеріал, діаграми, література тощо, технічні навчальні засоби.
 Очікуваний результат (бажано)

Хід заняття
(його структура залежить від типу заняття)
І. Вступна частина
 — повідомлення теми та мети заняття, очікуваних результатів;
 — актуалізація опорних знань;
 — мотивація навчальної діяльності гуртківців.

II. Основна частина
 — висвітлення керівником матеріалу нової теми;
 — оволодіння новими теоретичними та практичними знаннями;
 — залучення учнів до самостійного осмислення нового матеріалу, самостійна робота;
 — підведення гуртківців до узагальнень, висновків.

III. Заключна частина
 — обґрунтування гуртківцями можливості використання отриманих знань, умінь, навичок;
 — загальний підсумок заняття із зазначенням його позитивних та негативних моментів;
 — повідомлення завдань на наступне заняття (якщо є);
 — рекомендована література (якщо є).

 Коментарі до кожного пункту схеми, які повинні бути відображені при плануванні, оформлені конспекту та проведенні заняття.

^ Тема заняття. Формулювання теми має стосуватися фактичного матеріалу заняття, викликати інтерес до почутого. Тема, яка пропонується вихованцям може відрізнятися від теми, записаної в плані за стилем (художній – діловий). Тема повинна чітко, лаконічно, емоційно виражати стислий зміст заняття.

^ Мета заняття - основа ефективної діяльності педагога та учнів, що визначає характер їх взаємодії, реалізується в спільній діяльності всіх учасників навчально-виховного процесу. В меті заняття формулюється результат, до якого повинні прагнути учасники навчального процесу.
 Перш ніж сформулювати триєдину мету заняття педагог повинен знайти відповіді на питання:
 - чого має навчити це заняття?
 - як допоможе навчальний матеріал в розвитку вмінь та навичок вихованців?
 - як вплине на погляди, переконання, почуття, над чим примусить замислитися?
 - яке значення цього заняття в загальному процесі освіти і виховання?

Мета заняття: навчальна, розвиваюча, виховна.

Навчальна мета (навчити, познайомити) - передбачає формування практичної діяльності, уміння аналізувати, спостерігати. Спрямована на активізацію уяви та фантазії.

 Типові формулювання:
 - навчити, дати уявлення, пояснити, учити, розповісти, розкрити;
 - познайомити з інформацією, умовами тощо;
 - проконтролювати засвоєння певних (таких) вмінь та навичок, вивчених на попередніх заняття;
 - сформувати (закріпити) певні (такі) навички та вміння по даному матеріалу (на матеріалі цього заняття;
 - розширити або/і поглибити (збагатити) знання (конкретно названі);
 - узагальнити знання, одержувані з різних джерел (в тому числі самостійно)

Розвиваюча мета (розвинути) – спрямована на розвиток творчого потенціалу.
 Типові формулювання:
 - розвинути (розкрити) здібності, уяву, пам’ять, увагу;
 - розвивати почуття (кольору, світу);
 - формувати практичні навички та вміння;
 - удосконалювати вміння та навички;
 - забезпечити в ході заняття (розвиток мови учнів, поповнення словникового запасу, оволодіння);

Виховна мета (виховати) – спрямована на виховання загальнолюдських цінностей, нових ідей та образів.
 Типові формулювання:
 - виховувати почуття;
 - прищеплювати;
 - сприяти в ході заняття вихованню певних (таких) якостей (понять);
 - для рішення завдань патріотичного(естетичного, морального, духовного …) виховання;
 - з метою рішення завдань (громадянського) виховання …
 - викликати інтерес до інформації , людей, умов взаємодії…
 - залучити, заохотити, зміцнити інтерес…
 - викликати неприйняття…
  

Завдання
 Типові формулювання загального характеру:
 - відпрацювати навички…
 - виконати операції мислення: пізнання, розуміння, застосування, аналізу, синтезу, оцінки.
Навчальні завдання:
 • проконтролювати ступінь засвоєння основних умінь і навичок, а також вивчених і сформованих на попередніх заняттях;
 • забезпечити засвоєння наступних основних завдань…
 • сформувати (продовжити формування, закріпити) такі спеціальні вміння й навички, як…;
 • сформувати (продовжити формування, закріпити) такі спільні навчальні вміння й навички, як… на матеріалі даного заняття.

Розвивальні завдання:
 • для вирішення завдання розвитку у вихованців… в ході заняття забезпечити виконання таких завдань…

 Виховні завдання:
 • сприяти в ході заняття формуванню світогляду ;
 • формування екологічного (естетичного…) виховання;
 • формувати в дітей загальнолюдський світогляд.



Рекомендації керівнику гуртка для проведення якісного заняття.

Яким повинно бути заняття, щоб вихованці сказали: «Я біжу на заняття гуртка!» Безумовно - цікавим, таким, що пробуджує розум та уяву, розширює світогляд. Тому доречно використовувати в роботі інтерактивні методи навчання, ігрову діяльність, адже вони мають багато переваг:
 • у роботі задіяні всі діти;
 • вихованці вчаться працювати у групах (командах);
 • формується доброзичливе ставлення до опонента;
 • кожна дитина має можливість пропонувати свою думку;
 • створюється «ситуація успіху»;
 за короткий час опановується більше матеріалу;
 • формуються навички толерантного спілкування; уміння аргументувати свою точку зору, знаходити рішення проблеми.

1. Допомагайте вихованцям ставити перед собою реалістичні завдання.
 * Заохочуйте дітей, що ставлять перед собою досяжні завдання,
 щоб ускладнювати їх згодом.
 * Коли вихованці ставлять перед собою нереально високі завдання, пропонуйте їм альтернативу.
 Як найчастіше ставте вихованців у ситуацію вибору.

2. Допомагайте вихованцям бути відповідальними за успіхи та прорахунки.
 * Після виконання завдань попросіть їх розповісти, що було особливо важко, як вони з цим справилися.
 * Обговорюйте причини не тільки успіхів, але і невдач.

3. Зробіть ситуацію успіху досяжною для кожного вихованця.
 * Вибирайте такі завдання, при виконанні яких вихованці частіше домагаються успіхів, ніж невдач.
 * Якщо у вихованців виникають проблеми, розподіліть матеріал на дрібні частини.

 4. Робіть аудиторію та заняття більш привабливими та цікавими.
5. Пов'язуйте інформацію з життєвим досвідом вихованців.

 Намагайтеся оцінювати подачу будь-якого навчального матеріалу з позиції дитини, тоді народжуються заняття, на яких дітям працювати легко, бо всі структурні компоненти підпорядковуються віковим особливостям: фізична спроможність, емоційне сприйняття навколишнього світу, мовленнєвий розвиток, прагнення отримувати нові знання.
 Життя висунуло суспільний запит на виховання творчої особистості, здатної самостійно мислити та приймати нестандартні рішення, висувати оригінальні ідеї. Тому пропонуйте вихованцям різноманітні завдання, що стимулюють розвиток їх творчих здібностей. Дітям подобаються такі види діяльності, які дають матеріал для роздумів, фантазування, можливість проявляти ініціативу й самостійність, спілкуватися, спільно приймати рішення, робити вибір і відповідати за нього.

Сучасне заняття в позашкільному навчальному закладі повинне бути здоров’язберігаючим, тобто мають бути створені належні умови для його проведення. Ці умови полягають у:
 - використанні елементарної діагностики втомлюваності вихованців на занятті;
 - зменшенні втоми в дітей;
 - створенні необхідного психологічного клімату;
 - здійсненні індивідуального та диференційованого підходу в процесі навчання;
 - дотриманні санітарно-гігієнічних умов реалізації навчально-виховного процесу.

 Використання елементарної діагностики втомлюваності вихованців на занятті – це порівняльний аналіз виразу облич дітей, використання методу кольорової діагностики, оцінка часу виконання вихованцями певного виду завдань тощо.

 Зменшення втоми дітей – використання дидактичних ігор, інтерактивної діяльності (робота в групах, парах, трійках); включення в заняття динамічних пауз, фізкультхвилинок; використання творчих завдань; введення мистецького матеріалу, застосування якого впливає на емоційну сферу; емоційна подача навчального матеріалу; використання наочності, гумору тощо.

 Створення психологічного клімату – доброзичливе відношення до вихованців; включення в навчальний процес життєвого досвіду дітей; створення «ситуації успіху» тощо.

 Важливим фактором успішного навчання є емоційний стан дитини. Треба знати те, чим живе дитяча душа. Плануйте різноманітні види роботи на занятті. Допомагайте дитині розкритись.

 Наприклад, педагог будь-якого гуртка може запропонувати вихованцям намалювати щастя й горе, важку працю й веселе свято, любов і розлуку, а потім мотивувати свої бачення цих понять,поділитися враженнями та мріями. Малюнки й пояснення їхніх авторів розповідають багато. Педагогу треба проаналізувати ці роботи, зробити висновки, аби дитині було комфортніше в сім'ї, на заняттях в гуртку, допомогти позбутись комплексів, підтримати політ фантазії.

 Здійснення індивідуального та диференційованого підходу в процесі навчання – це використання відповідних педагогічних технологій, форм, методів; обов’язковість диференційованих завдань тощо.

 Дотримання санітарно-гігієнічних умов реалізації навчально-виховного процесу – це виконання норм освітлення, вологості, температури повітря; організація динамічних, ігрових, танцювальних перерв тощо.

Ознаки сучасного заняття
 На сучасному занятті повинні бути активними і педагог, і вихованці.
 Мету заняття мають усвідомити педагог і діти, вони важливі для кожного.
 На сучасному занятті педагог не просто передає вихованцям готові знання, а організує діяльність для самостійного опанування ними змісту та формування навичок використання знань на практиці.
 Педагог навчає дітей учитися, спілкуватися з іншими людьми, готує до життя, тобто створює умови для творчої самореалізації особистості.
 На сучасному занятті переважають новітні освітні технології та інтерактивні форми навчання.
 Педагог, що проводить сучасне заняття, порівнює кожну дитину не з іншими, а тільки з самим вихованцем, заохочуючи кожен крок на шляху до вдосконалення особистості.
 На сучасному занятті формується толерантність до чужої думки, до іншої точки зору. Сучасний педагог переконаний сам і прагне переконати вихованців, що не існує такої проблеми, яку дозволено розв’язати за рахунок інших людей. Бо особистість людини, життя людини – найцінніший скарб для всього людства.

  


Поради педагогам
 Приходячи на заняття педагог повинен забувати свої негаразди та труднощі. Якщо цього не робити, то діти перестають реагувати на «холодного викладача». Вони звикають до того, що там, де педагог завжди напружений, у поганому настрої не буде нічого цікавого або несподіваного. Діти чекають на неймовірні враження та позитивні емоції, які надасть їм педагог, чекають на зустріч з успішною, впевненою в собі особистістю.
 Весь час знаходитися в стані емоційного підйому дуже складно, але професійна людина повинна вміти розподіляти свої емоції.
 Визначте для себе формулу успіху: «Учитись легко, коли вчитись цікаво».

 В основу роботи доцільно покласти такі ідеї:
 1) Навчання буде легким, якщо виклад матеріалу стане для дітей цікавим, захоплюючим відрізком життя, сповненим яскравих образів.
 2) «Учень — це не посудина, яку треба заповнити, учень — факел, який треба запалити» (стародавня мудрість).
 3) Заняття повинні бути насичені практичною діяльністю та наочністю.

Сприяють успіху заняття:
 • добрі знання педагогом матеріалу;
 • продуманий план заняття;
 • почуття «фізичної» розкутості, свободи;
 • правильний вибір форм,методів та прийомів навчання; їх різноманітність; цікавість викладу;
 • емоційне ставлення педагога до матеріалу, що викладається; багатство інтонацій, виразна міміка, образна жестикуляція;
 • виражена зацікавленість педагога в успіхах своїх вихованців.

Ускладнюють проведення уроку:
 • невпевненість педагога у своїх знаннях і «вчительських силах»;
 • байдуже ставлення до всього, що відбувається на занятті;
 • нестабільна побудова заняття;
 • одноманітність методів навчання;
 • монотонність і сухість при викладі матеріалу; скутість рухів;
 • відхід від теми уроку, захоплення сторонніми, не пов'язаними з темою й завданнями уроку питаннями.
Заповіді педагога
 * Якщо ти не вмієш тремтливо та зворушливо любити і поважати своїх близьких, то тобі перш ніж іти працювати у позашкільний заклад, необхідно освоїти цю важливу духовну умову та якість, без яких педагога не існує.
* На великому аркуші паперу випиши всі свої професійні та людські недоліки. Посиль роботу над собою і з накопиченням досвіду, мудрості, знань, емоційних почуттів обережно приступайте до їх викреслення.
 * Якщо ти не вмієш утримувати дисципліну в групі, то про інші твої таланти вихованці не узнають.
 * Без педагогічних вимог-успіхів у вихованні та навчанні не досягнути, без авторитету не працюють педагогічні вимоги, авторитет неможливий без любові до свого предмету, дітей, світу; любов неможлива без розумної вимогливості, вимогливість лежить в основі педагогічних вимог – коло замкнулося!
 * Якщо ти мало думаєш, смієшся, відчуваєш, допомагаєш, граєш, твориш – як же ти зможеш навчити всьому цьому інших?
 * Педагог - професія цілодобова і якщо не навчишся відволікатися, захоплюватися, мати інші творчі інтереси, то що ж в нас буде цікаво дітям?



Педагогічні прийоми :
Лови помилку - поясняючи матеріал, керівник навмисно допускає помилку. Гуртківці заздалегідь попереджені про це. Навчіть їх реагувати на помилку, заохочуйте їх увагу! Керівник має прагнення, щоб діти не тільки помітили помилку, зрозуміли „помилконебезпечне" місце, але й знали правильну відповідь, гуртківців уважено слідкують за виконанням завдання і коментують, які помилки зроблені, чому, і як треба робити правильно.

^ Відстрочена відгадка - на початку заняття керівник дає загадку (дивовижний факт), відгадку до якого, ключ до розуміння буде надано в процесі заняття. Інший варіант - загадку дають в кінці заняття, щоб гуртківці мали нагоду обміркувати її вдома і на початку наступного заняття вислухати висновки і дати вірну відповідь, вірне тлумачення дивовижного факту.
 В практиці художньої студії при вивченні законів кольористики педагог запропонував гуртківцям порозміркувати, чому одяг людей влітку переважно світлих кольорів. Ця загадка стала поводом до подальшої розмови про теплі і холодні тони кольору та інші тонкощі кольористики

^ Фантастичне припущення - керівник доповнює реальну ситуацію фантастикою. Цей прийом дає можливість подивитися на звичні речі з незвичної точки зору.

^ Щедра оцінка - заохочувальний прийом для невпевнених в собі дітей. Оцінюєм словом, інтонацією, жестом, Використання цього прийому підбадьорює гуртківців, створює позитивний емоційний настрій, стимулює процес навчання. На цьому лі найменші успіхи дитини помічаються, авансуються майбутні успіхів, підтримується інтерес дитини до занять. Для учня з завишеною самооцінкою „щедру оцінку" слід застосовувати обережно і помірковано.

^ Дитяче журі - керівник дає можливість гуртківцям не тільки оцінити роботу товаришів, але й розвивати вміння дітей аналізувати, відбирати вагомі критерії оцінки, обґрунтовувати свої висновки. Цей прийом широко використовується у гуртках декоративно-приладного напрямку, коли в колективі обговорюють, які роботи надати на виставку.

Здивуй - цей прийом перегукується з прийомом „Фантастичне припущення" - керівник знаходить таку точку зору, при якій буденне стає дивовижним. Цей прийом збуджує вагу дітей не тільки на заняття, але й може мати „пролонговану" дію впродовж тривалого часу після заняття. Чим більш частіше і різноманітніше він застосовує саме цей прийом.

Ідеальна оцінка - учням пропонуються самим поставити собі оцінки за виконану роботу, за підсумки одного заняття. Це показовий прийом з точки зору оцінки вимогливості керівник до гуртківців, як правило, критерії оцінювання учнів орієнтовані на рівень вимог керівника і це може стати приводом до роздумів керівника щодо корекції своєї роботи.

 Рейтинг - завершуючи роботу, гуртківець сам ставить собі оцінку. За ту саму роботу оцінку ставить і керівник. Цей прийом зорієнтовує дітей на правильні критерії оцінювання роботи (right - від англ. - правильно) і привчає до регулярного оцінювання своєї праці.

Приваблива мета - перед гуртківцем ставиться проста, розумна і приваблива для них метаю, досягаючи якої вони опановують навчальні завдання, що запланував педагог. Цей прийом тісно пов'язаний з мотивізацією навчання і є надзвичайно важливим саме в позашкільному закладі, де відвідання занять добровільне. При відвіданні школи присутній елемент обов'язковості. В позашкіллі мотивація занять тільки одна - інтерес. „Приваблива мета" може бути розрахована на одне заняття, на певну частину заняття, на один вид роботи, але це обов'язковий елемент навчально-виховного процесу в позашкіллі.

^ Навчи іншого - кожен гуртківець має змогу виступити ти в привабливій длясебе ролі вчителя, наставника. Це активізує гуртківців, заохочує їх до сумлінного виконання навчальних завдань. Іноді пояснення товариша сприймаються більш прийнято, ніж пояснення керівника. На практиці цей прийом успішно застосовується в навчальних групах і різновіковим складом учнів в гуртках „Папірус" (кер. Вадим Миколайович Безницький), „Квіткові фантазії" (кер. Лариса Володимирівна Совенко).Доцільно застосування цього прийому і в хореографічних колективах, де в одній навчальній групі гуртківці мають різні здібності і рівень хореографічної підготовки.

^ Хто краще - момент змагання, як засіб активізації уваги, навчальної активності завжди був дієвим. Форма проведення змагання віддається на розсуд керівника. Змагання „Хто краще" може бути присутнім в роботі гуртка як окремий момент заняття, а може стати формою проведення всього заняття, як підбиття підсумків, вивчення цілої теми, опанування всього концертного номеру. Наприклад, заняття-конкурс в ансамблі бального танцю „Лілія" (кер.Лілія Миколаївна Данилова).

Роби, як я - з першого погляду виконання будь-яких дій чітко за керівником або призначеним керівником гуртківцем не несе в собі елементу творчості - механічно та обіграти цю ситуацію що повторення дій, рухів стане для учнів цікавим. (Наприклад: уявити, що ви перед дзеркалом, а в якості „дзеркала" виступає керівник або гуртківець, Або обіграти ситуацію з кінозйомкою - всі дії фіксуються в уповільненому темпі.).

^ Розширення поля оцінок - для позашкільного закладу, де відсутні оцінки, використання цього прийому дає широкій простір керівникові для урізноманітнення і емоційного оцінювання роботи гуртківців. Враховуючи віковий склад гуртківців, ступінь довірливості взаємовідносин, стиль взаємовідносин, рейтинг керівника в колективі, кожен педагог може розширювати поле оцінок в тій мірі, в якій вважає за доцільне. (Шкала оцінювання може бути складена керівником і з долею гумору -„дуже, дуже гарно" (це „5"), „дуже, дуже старався" (це „4), „дуже, дуже поспішав" (це „3"), „дуже, дуже стомився" (це „2").

^ Кредит довіри - оцінювання роботи в „кредит". Враховуючи те, що позашкільний заклад не маніпулює оцінками, головною мотивацією навчання в нас є виключно інтерес. Відлякати гуртківця негативною оцінкою дуже просто, а заохотити, помітити найменшу вдачу („ти ще трошки попрацюєш, і я впевнений, що робота стане кращою"; „я відчуваю, що ти зможеш..."), створити позитивний настрій, вселити впевненість в свої сили керівник і може і зобов'язаний.

^ Точка зору - привчає гуртківців аналізувати, оцінювати, аргументувати свої думки. В гуртках образотворчого і декоративно-прикладного напрямку цей педагогічний прийом найбільш широко вживаний. Він стає в нагоді при обговоренні закінчених робіт, при оформленні виставок. Іноді керівники обігрують цей прийом, поділивши групу на два табори опонентів, які по черзі висловлюють свою думку. Застосування цього прийому сприяє розвитку комунікативних навичок у дітей, вчить логічно вибудовувати аргументи, культурі спілкування.


 Наведені педагогічні прийоми і приклади їх використання є лише невеличкими цеглинками у будівлі власного педагогічного досвіду кожного керівника. Кожен, хто працює з дітьми, має свій арсенал прийомів, методів, власних таємниць і здогадок, помилок і перемог - всього того, з чого торується педагогічна стежинка у світ дитячої творчої душі.

Немає коментарів:

Дописати коментар